L’objectiu últim d’incorporar les tecnologies a l’escola ha de ser facilitar un aprenentatge més autònom i personalitzat de l’alumnat, la qual cosa requereix també uns rols diferents del professorat. Això comporta, en molts casos, canvis significatius en l’organització i la metodologia. És a dir, el Pla TAC haurà de ser una estratègia, entesa com a itinerari que formula com es poden aconseguir els objectius estratègics: millorar els resultats educatius i afavorir la cohesió social.
El Pla TAC, doncs, és un instrument per formalitzar la governança de la tecnologia en el marc de l’autonomia de centre i del Projecte Educatiu.
No es tracta de completar les classes tradicionals amb alguns exercicis que impliquin l’ús de la tecnologia ni fer les mateixes explicacions que es podrien realitzar amb la pissarra tradicional o el llibre de text. Les estratègies metodològiques són el factor que determina quina modalitat de recursos tecnològics s’adopten.
És molt important tenir en compte la inclusió de tot el professorat en l’elaboració del Pla i que, tenint una visió clara de cap on es vol avançar, es faci de forma gradual. No es tracta de fer cap «revolució, sinó d’una evolució sostinguda que vagi transformant les pràctiques de manera progressiva... El tempo, el concert de totes les accions i el lideratge efectiu dels qui tenen la responsabilitat d’impulsar-les són els elements clau en l’èxit d’aquest procés».
Per poder tenir a l’abast els continguts digitals de forma senzilla i eficient, tant dins com a fora del centre, monitoritzar de forma personalitzada l’activitat de l’alumnat i possibilitar la interacció entre professorat, alumnat i famílies, cal un punt de trobada amb uns mecanismes per gestionar tota aquesta informació. Aquest dispositiu informàtic és el que s’anomena entorn virtual d’ensenyament i aprenentatge (EVEA), campus virtual o plataforma e-learning, entre altres noms. Un EVEA és un espai virtual, accessible per Internet, que reuneix diverses aplicacions que faciliten l’organització dels continguts digitals i la gestió de l’aprenentatge.
Per saber-ne més, consulteu Educació. El Pla TAC de centre
Informació extreta del document Educació. El Pla TAC de centre
La Xtec ens ofereix un esquema entenedor:
També podem trobar més informació en aquest document, també facilitat per la Xtec: El Pla TAC, un instrument per a la governança de les tecnologies al centre docent
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada